مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد و شرایط عمومی

 

اولین گام که باید در زمینه مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد باید برداشت این است که سوابق کاری و تحصیلی خود را ترجمه نمایید. مدارک ترجمه شده می بایست به اداره نظام پزشکی سوئد ارائه گردد. بین ۳ تا ۴ ماه طول می کشد تا مدارک ترجمه شده توسط اداره نظام پزشکی سوئد مورد ارزیابی قرار گیرد و اگر مدارک متقاضی مورد تأیید این اداره بود، سازمان مذکور برای شخص متقاضی تأییدیه مدارک را صادر می نماید. پس از اخذ این تأییدیه شما بعنوان متقاضی مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد وارد گام بعدی که اخذ ویزاست خواهید شد.

گام بعدی این است که تأییدیه سازمان نظام پزشکی بعلاوه مدارکی که به آنها اشاره خواهیم کرد به اداره مهاجرت سوئد ارائه گردد. پس از بررسی و تأیید مستندات و مدارک ارائه شده ، اداره مهاجرت سوئد برای شخص متقاضی ویزای یک ساله جهت اقامت اولیه صادر خواهد نمود. در این مرحله است که شخص می تواند به همراه خانواده خود به خاک سوئد وارد گردد.

 

مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد و لزوم یادگیری زبان سوئدی

یکی از پارامترهای مهمی که اداره مهاجرت سوئد بر روی آن به احتمال قوی حساسیت نشان دهد این است که متقاضی بصورت تمام وقت توسط یک مدرس زبان سوئدی این زبان را آموخته باشد. کلاس های زبان سوئدی شامل سطوح A1 ، A2 ، B1 ، B2 ، C1 ، C2 خواهد بود. متقاضی فرصت دارد در طول یک سال اول اقامتی خود در سوئد به سطح زبان سوئدی C1 خود را رسانده باشد تا واجد الشرایط تمدید ویزای یک ساله جهت شرکت در دوره معادل سازی گردد.

لذا اولین کاری که متقاضی پس از ورود به سوئد می بایست انجام دهد این است که در کلاس های آموزش زبان سوئدی تا دستیابی به سطح C1‌ این زبان شرکت نماید که تقریبا شامل ۵۴۰ ساعت تدریس خواهد بود و متقاضی حداقل ۴ ساعت در روز باید در این کلاس ها شرکت نموده و خارج از برنامه کلاسی خود نیز در زمینه یادگیری این زبان مطالعه داشته باشد.

 

مهم

هزینه شرکت در کلاس های آموزش زبان سوئدی در این کشور بسته به کالج و شهری که قرار است در آن اقامت داشته باشید یا زبان بیاموزید حداقل ۸۰۰۰ هزار یورو می باشد.

لازم به ذکر است که پرداخت این مبلغ یکی از الزامات اخذ ویزای ۱ ساله اقامتی خواهد بود، اما چنانچه اداره مهاجرت سوئد با ویزای یک ساله فرد موافقت ننماید، مبلغ مذکور قابل عودت به متقاضی می باشد.

 اعزام پرستاران به سوئد و ویزای همراه

به طور کلی در حیطه تخصصی مهاجرت ، همسر ( پارتنر یا شریک زندگی ) و فرزندان زیر ۱۸ سال متقاضی اصلی ، بعنوان همراه شناخته می شوند. کشور سوئد به متقاضیان کار در زمینه های پزشکی ، پیرا پزشکی و پرستاری در این کشور اجازه ورود همزمان همراهان ( یعنی همسر + فرزندان زیر ۱۸ سال ) را از طریق ویزای همراه اعطا می نماید. اما اگر شخص متقاضی فرزندان بالای ۱۸ سال داشته باشد، نیز گاهی ممکن است اداره مهاجرت سوئد برای آنان نیز بعنوان همراه ویزا صادر نماید. البته باید شواهدی مبنی بر عدم استقلال یا وجود وابستگی آن فرزند به والدین یا خانواده ارائه گردد. توضیح بهتر آنکه اگر اثبات نمایید فرزندان بالای ۱۸ سال شما کماکان نیازمند حمایت و پشتیبانی شما هستند، امکان اخذ ویزای همراه برای آنان در پروسه مهاجرت به سوئد وجود دارد.

 

مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد و شرایط و مدارک مورد نیاز

متقاضیان مهاجرت پزشکی و پیراپزشکی و پرستاری جهت اخذ ویزای ۱ ساله اقامت اولیه از اداره مهاجرت سوئد ، می بایست مدارکی را ارائه نمایند که به شرح ذیل است :

  • پاسپورت معتبر ( دارای مدت اعتبار حداقل ۲ سال )

چنانچه پاسپورت متقاضی کمتر از ۲ سال دیگر منقضی شود، ممکن باعث بروز معضلاتی در پروسه مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد گردد. مثلا اگر پاسپورت شما تنها به مدت ۶ ماه دیگر معتبر باشد، اداره مهاجرت سوئد به شما به جای ویزای ۱ ساله اقامت اولیه ، ویزای ۶ ماهه اعطاء می نماید.

  • گواهی بانکی جهت اثبات تمکن مالی

شخص متقاضی باید اداره مهاجرت سوئد را قانع نماید و ثبات کند در زمانی که در خاک این کشور مشغول تحصیل و یادگیری زبان سوئدی است، قادر خواهد بود تمام هزینه های زندگی خود را پرداخت نماید. مبلغ مورد نیاز جهت اثبات تمکن مالی هر ساله توسط اداره مهاجرت سوئد اعلام می گردد و از اول ژانویه سال ۲۰۱۹ مبلغ ۸۳۷۰ کرون برای هر ماه اقامت در این کشور بعنوان تمکن مالی برای شخص اصلی در نظر گرفته شده است. لذا متقاضی اگر مجرد باشد میزان گواهی بانکی که برای اثبات تمکن مالی خود برای یک سال باید نشان دهد به شرح ذیل است :

۱۰۰٫۴۴۰ = ۱۲ * ۸۳۷۰

شایان ذکر است این مبلغ حداقل مبلغ به جهت اثبات تمکن مالی است و با اضافه شدن هر همراه مبلغ مذکور افزایش خواهید یافت که به شرح جدول زیر خواهد بود :

شخص

مبلغ مورد نظر به جهت اثبات تمکن مالی برای هر ماه اقامت

متقاضی اصلی ۸۳۷۰ کرون
همسر ۳۵۰۰ کرون
هر فرزند ۲۱۰۰ کرون

لذا تمکن مالی لازم جهت ارائه برای یک خانواده ۴ نفره برای یک ماه این گونه محاسبه می گردد :

فرزند ( ضربدر دو ) + همسر + متقاضی اصلی = تمکن مالی مورد نیاز برای هر ماه اقامت در سوئد

۲۴۰۰ + ۳۵۰۰ + ۸۳۷۰ = ۱۴٫۲۷۰ کرون

و برای یک سال به شرح ذیل خواهد بود :

۱۲ * تمکن مالی مورد نیاز برای کل خانواده

۱۲ * ۱۴۲۷۰ = ۱۷۱٫۲۴۰ کرون

باید به اداره مهاجرت سوئد اثبات شود که مبلغ معادل ریالی تمکن مالی مورد نظر در حساب بانکی شخص متقاضی به مدت زمان طولانی ( حداقل ۶ ماه ) وجود داشته است.

از دیگر مدارک مورد نیاز به جهت مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد می تواند به موارد زیر نیز اشاره کرد :

  • بیمه درمانی

  • ترجمه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات

  • ترجمه رزومه و سوابق کاری

و …

 

مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد و سوالات مهم

آیا برای مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد داشتن آشنایی با زبان سوئدی یا ارائه مدارک زبان مقدماتی زبان سوئدی الزامی است؟

خیر! هیچ الزامی در این زمینه وجود ندارد. اما چنانچه پیش از ورود به خاک سوئد آشنایی اولیه با این زبان داشته باشید، یا پیشنیازهای آن را بدانید، قطعا در اخذ مدرک C1‌ زبان سوئدی به شما کمک شایانی خواهد نمود.

ارائه مدرک آیلتس نیز الزامی نخواهد بود

آیا محدودیت سنی برای مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد وجود دارد؟

خیر.

آیا صرف ارائه مدرک تحصیلی به جهت مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد قابل قبول است یا ارائه سابقه کاری در کنار مدرک تحصیلی الزامی است؟

صرف ارائه مدرک تحصیلی کافی است اما چنانچه سابقه کاری نیز ارائه شود، تأثیر به سزای در ویزا شدن فرد خواهد داشت.

 

آیا همراه در این ۱ سال اقامت اولیه در سوئد اجازه کار دارد؟

خیر. اداره مهاجرت سوئد پیش از صدور ویزای ۱ ساله به همراه یا شخص اصلی مجوز کار اعطا نمی کند. اما اگر همراه یا شخص اصلی بتواند یک شغل یا کارفرمایی را بیابد و با او قرارداد یک ساله کاری ببندد به شرطی که شغل مورد نظر در لیست مشاغل مورد نیاز سوئد باشد، این احتمال وجود دارد که اداره مهاجرت سوئد برای ایشان مجوز کار صادر نماید. برای این منظور همراه یا شخص اصلی می تواند به اداره مهاجرت درخواست اخذ ویزای کار موقت سوئد را ارائه نماید.

آیا امکان تمدید ویزای ۱ ساله هم وجود دارد؟

بله. در غالب موارد شخص متقاضی نمی تواند هم خود را به سطح زبان C1‌ برساند و هم سایر صلاحیت ها را برای شروع کار پزشکی و پرستاری در سوئد کسب کند. در این صورت ۱ یا ۲ ماه مانده به تاریخ انقضای ویزای اقامت اولیه شخص می تواند با مراجعه به اداره مهاجرت سوئد درخواست تمدید ویزا نماید و اداره مهاجرت معمولا یک سال دیگر برای شخص در صورتی که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد ویزا را تمدید می نماید.

لذا این اقامت اولیه ۱ ساله است و قابل تمدید خواهد بود.

آیا در پروسه مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد تحصیل فرزندان زیر ۱۸ سال در سوئد رایگان خواهد بود؟

بله.

پروسه اخذ ویزای اقامت اولیه ۱ ساله چقدر طول می کشد؟

بین ده تا دوازده ماه. در واقع از زمان اولین اقدام عملی شما به مهاجرت به سوئد تا زمان اخذ ویزای اقامت اولیه حدودا ۱ سال طول می کشد و در این ۱ سال می توانید زبان سوئدی را یاد بگیرید.

آیا اگر شخصی زودتر از یک سال موفق به اخذ مدرک سطح C1‌ سوئدی شد، می تواند بلافاصله اقدام به معادلسازی نماید یا باید تمام یک سال را منتظر بماند؟

خیر. نیازی به اتمام یک سال نیست. حتی اگر شخصی در خاک ایران مدرک C1‌ سوئدی را داشته باشد، به محض ورود خواهد توانست جهت معادلسازی اقدام نماید.

لذا پروسه اخذ زودهنگام مدرک C1‌ سوئدی کاملا بسته به توانایی یا استعداد شخص دارد.

 

آیا برای کار کردن در زمینه های پزشکی ، پرستاری ، دندان و دارو در سوئد حتما باید معادلسازی کرد؟

بله شما تنها پس از معادلسازی و اخذ کارت طبابت از سازمان نظام پزشکی سوئد می توانید به کار در زمینه تخصصی خود مشغول به کار شوید.

 

پس از پاس کردن سطح C1 زبان سوئدی چه مراحل دیگری باید گذراند تا موفق به اخذ مجوز کار در زمینه های پزشکی و پرستاری شد؟

پس از اخذ C1 شخص می بایست یک سری امتحانات تئوری و علمی (Practical ) را بگذراند که به آزمون معادلسازی معروف است تا موفق به اخذ این مجوز گردد.

مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد و مراحل معادلسازی

آزمون معادلسازی رشته های پزشکی ، پیرا پزشکی و پرستاران در سوئد شامل ۳ مرحله است :

۱ . گذراندن آزمون های تئوری

۲ . گذراندن آزمون های عملی یا انترنی

۳ . گذراندن نیم ترم واحد درسی

متقاضی مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد می بایست ابتدا آزمون تئوری را با موفقیت پشت سر بگذارد تا مجاز به ورود به مرحله اینترنی شود.

ممکن است بپرسید که در صورت عدم قبولی در آزمون تئوری آیا باید الزاما خاک سوئد را ترک کرد و به کشور خود بازگشت یا خیر؟

شما به مدت ۵ سال ( و حداکثر ۳ بار ) فرصت دارید. امتحان تئوری معادلسازی را قبول شوید. البته تمدید اقامت فرد در هر بار رد شدن در آزمون معادلسازی منوط به گرفتن تأییدیه از اداره مهاجرت سوئد است.

امتحان تئوری یک امتحان تخصصی در ارتباط با رشته هر متقاضی خواهد بود. اگر متقاضی پرستار است، امتحان تئوری معادلسازی وی در زمینه پرستاری است. چنانچه متقاضی پزشک باشد در زمینه پزشکی و اگر دندان پزشک یا دارو ساز باشد هر کدام در فیلد جداگانه خود می بایست این آزمون را پاس نمایند.

 

امتحان تخصصی تئوری هر رشته بصورت رایگان و به زبان سوئدی برگزار خواهد شد و پیشنیاز آن ارائه مدرک C1‌ سوئدی است. پس از قبولی متقاضی خواهد توانست وارد دوره انترنی شود. برای دستیابی به نمونه سوالات آزمون تئوری معادلسازی سوئد در هر رشته می توانید با موسسه ویژن تماس بگیرید.

گام دوم : دوره انترنی است که متقاضی می بایست در یک مرکز درمانی در کشور سوئد مشغول به کار عملی در حوزه تخصصی خود گردد.

مهم

شایان ذکر است که دوره انترنی برای پرستاران ۳ ماه و برای پزشکان ۶ ماه طول خواهد کشید.

گام سوم : پس از گذراندن دوره انترنی متقاضی می بایست یک دوره نیم ترم دانشگاهی را که معادل ۱۵ واحد دانشگاهی سوئد بوده و در دانشگاه اومئو برگزار می گردد را پاس کند.

در گام سوم الزامی به حضور فیزیکی در کلاس وجود ندارد و بصورت آنلاین و مکاتبه ای نیز متقاضی می تواند در کلاس ها شرکت نماید. شایان ذکر است که این کورس نیز به زبان سوئدی و رایگان خواهد بود.

در پروسه مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد ، متقاضی پس از موفقیت در گذراندن آزمون تئوری می تواند مراحل دوم و سوم معادلسازی را بصورت همزمان پیش ببرد. یعنی شخص می تواند بصورت همزمان هم دوره ۱۵ واحد مکاتبه ای را در دانشگاه اومئو و هم دوره انترنی را در یک مرکز درمانی در سوئدی بگذراند.

متقاضی با گذراندن این مراحل واجد الشرایط ارائه درخواست جهت اخذ کارت طبابت در زمینه تخصصی خود به سازمان نظام پزشکی سوئد خواهد شد.

مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد و نکات مثبت و مزایا

پس از اخذ کارت طبابت یا سایر مجوزهای مربوطه شخص کاملا می تواند وارد سیستم کاری خود در کشور سوئد شود و در هر کدام از شهرهای این کشور مشغول به کار شود. نکته حائز اهمیت این است که با توجه به کمبود نیروی در زمینه های پزشکی و پیراپزشکی و پرستاری در سوئد  پیدا کردن کارفرما امری ساده خواهد بود یا در صورتی که متقاضی علاقه داشته باشد، می تواند برای خود در سوئد مطب شخصی راه اندازی نماید.

خدمات تأمین اجتماعی در کشور سوئد یکی از بهترین سازمان های تأمین اجتماعی در سراسر جهان محسوب می گردد و خدمات اجتماعی و درمانی در این کشور نسبت به سایر کشور ها حتی به مهاجران نیز کم نظیر است. لذا شما و خانواده تان در صورتی که به کار در سوئد مشغول شوید، به راحتی یک زندگی مرفه خواهید داشت و خدمات بسیار باکیفیتی از دولت این کشور دریافت خواهید نمود.

نکته مثبت دیگر این است مجوز طبابت اخذ شده در سوئد در سایر کشورهای جهان بویژه کشورهای اتحادیه اروپا معتبر است. توضیح بیشتر آنکه فارغ التحصیلانی که دوره معادلسازی رشته های پزشکی ، پیرا پزشکی و پرستاری را در سوئد با موفقیت می گذرانند می توانند در سایر کشورها نظیر فنلاند ، نروژ ، دانمارک یا سایر کشورهای اروپایی ( منوط به دانستن زبان بیمار ) به کار در حیطه تخصصی خود بپردازند

مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد و میزان حقوق

حقوق یک پرستار ثبت یا به اصطلاح ریجستر شده در کشور سوئد ۴۶۶٫۲۸۲ کرون سوئدی در سال است. نرخ دستمزد ساعتی پرستاران در این کشور به طور میانگین ۲۲۴ کرون بر ساعت بوده و ۷٫۶۴۷ کرون نیز مزایای اضافی برای پرستاران در سال طبق قانون کار کشور سوئد در نظر گرفته شده است. در نمودار زیر نیز می توانید مشاهده کنید که نرخ رشد بالقوه حقوق پرستاران در کشور سوئد تا سال ۲۰۲۵ چقدر خواهد بود :

 

همچنین شخصی که به عنوان پزشک مشغول به کار است یا کاردیولوژی در سوئد به طور معمول و میانگین در هر ماه ۱۷۷،۲۳۷ کرون سوئدی درآمد دارد که معادل آن در یک سال ۲٫۱۲۶٫۸۴۴ کرون خواهد بود.

این میانگین حقوق ماهیانه هزینه های مربوط به مسکن ، حمل و نقل و سایر هزینه های جانبی زندگی را به راحتی پوشش می دهد. حقوق و دستمزد پزشک قلب و عروق در سوئد ممکن است بر اساس تجربه ، مهارت ، جنسیت یا مکان متفاوت باشد. در زیر تجزیه و تحلیل کارآزمایی بر اساس بسیاری از معیارهای مختلف مشاهده خواهید کرد:

 

مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد و سخن پایانی

مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد و شرایط آن بصورت گام به گام و مفصل در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. خلاصه کلام این است که شما پس از اینکه تصمیم خود را به مهاجرت به سوئد گرفتید و مدارک مورد نظر را ارائه دادید ده تا دوازده ماه طول می کشد تا موفق به اخذ ویزای اقامت اولیه ۱ ساله در پروسه مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد شوید. در این ده تا دوازده ماه می توانید با زبان سوئدی بخوبی آشنا شوید پیشنیازهای آن را فرا بگیرید یا خود را به سطح متوسط زبان سوئدی برسانید. به محض ورود به خاک سوئد شما می بایست با شرکت در کلاسهای آموزش زبان سوئدی اقدام به اخذ مدرک C1 زبان سوئدی نمایید. اخذ مدرک C1‌ پیشنیاز ورود به مرحله معادلسازی در پروسه مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد است. شما به پاس کردن آزمون های معادلسازی می توانید مجوز طبابت در سوئد را بدست آورید و در هر یک از شهرهای این کشور آزادانه به کار تخصصی در زمینه خود بپردازید. خاطر نشان می شود که این نوع مهاجرت تنها برای پزشکان یا پرستاران نیست و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با پزشکی و پیراپزشکی قادر خواهند بود با این روش به سوئد مهاجرت نمایند. شما عزیزان در صورت هر گونه سوال در این خصوص می توانید هم با دفاتر موسسه ویژن تماس حاصل کنید، هم ابهام خود را در بخش دیدگاههای همین مقاله مطرح کنید و هم در بخش انجمن پرسش و پاسخ طرح سوال کنید تا مشاورین و متخصصان ما در کوتاه ترین زمان ممکن به شما پاسخ را برسانند.

    fa_IRفارسی
    en_USEnglish fa_IRفارسی

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

    آدرس:

    گیلان - رشت

    شماره تماس:

    001234656789

    ایمیل:

    info@company.com

    سبد خرید