اعزام دانشجو به ترکیه و بررسی شرایط آن

اعزام دانشجو به ترکیه و مقدمه ای بر آن

اعزام دانشجو به ترکیه ، اقامت تحصیلی ترکیه و مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل در این نوشتار به صورت تخصصی و علمی مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. امروزه بسیاری از افراد در خصوص اعزام دانشجو به ترکیه سولات بسیاری در ذهن دارند. شرایط اعزام دانشجو به ترکیه و جوانب مختلف اعزام دانشجو به ترکیه را در این مقاله بیان کرده ایم. نکته اینجاست که آیا کشور ترکیه مقصد مناسبی برای افراد است؟ و آیا افراد با انتخاب این کشور می توانند به بالاترین سطح علمی و جایگاه اجتماعی دست پیدا نمایند؟ آیا شرایط اقامت پس از تحصیل برای متقاضیان تحصیل در ترکیه فراهم است؟ بر همین اساس کشور ترکیه و اعزام دانشجو به ترکیه را باید بصورت دقیق مورد بررسی علمی قرار گیرد. توصیه می گردد این مقاله را که توسط موسسه ویژن تهیه شده است، به صورت کامل مطالعه نموده تا به پاسخ سوالات خود در این خصوص دست یابید.

ویزای تحصیلی ترکیه

اعزام دانشجو به ترکیه و موسسه معتبر ویژن با همکاری موسسه اعزام دانشجو گیل یار

اعزام دانشجو به ترکیه حائز مهم ترین مسائلی می باشد که افراد را ترغیب می کند که در این خصوص و قبل از تصمیم گیری در انتخاب این کشور جهت تحصیل تحقیقات لازمه را انجام دهند. در واقع می توان گفت که کشور ترکیه دارای نکات مثبت کم و نکاتی منفی است که در سرنوشت افراد تاثیر بسزایی می تواند داشته باشد. اعزام دانشجو به ترکیه شاید در بعضی از موارد و در نگاه اول مطلوب به نظر برسد اما توصیه می گردد همیشه با احتیاط بیشتری در انتخاب این مسیر قدم بردارید. موسسه ویژن همکار موسسه اعزام دانشجو گیل یار و شرکت مهاجرتی حقوقی پرواز خاورمیانه تنها در موارد محدودی که جنبه مثبت اعزام دانشجو به ترکیه حاکم باشد در این خصوص اقدام می نماید اما همیشه کامل ترین و به روز ترین اطلاعات را از طریق وکلای معتبر و حقوقدانان و کارشناسان خود برای متقاضیان اعزام دانشجو به ترکیه ارائه می نماید. همواره می توانید با این موسسه در سراسر دنیا و یا با شعبه مرکزی در وین تماس حاصل نمایید و به روزترین اطلاعات را دریافت نمایید.

اعزام دانشجو به ترکیه و شرایط عمومی آن

اعزام دانشجو به ترکیه را در ابتدا با این دیدگاه بررسی می کنیم که افراد زیادی تصور می کنند، با توجه به اینکه کشور ترکیه از نظر مسافت به کشور ایران نزدیک می باشد و هزینه های تحصیل و زندگی پایینی دارد می تواند مقصدی مناسب برای تحصیل باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی ملک پور تهیه شده است، به طرح این موضوعات خواهیم پرداخت. کپی بردای از این مطلب بدون ذکر منبع شرعاً و قانوناً مجاز نمی باشد. برخی از افراد تصور می کنند به خاطر اینکه از توان مالی بالایی برخوردار نیستند دیگر نمی توانند در کشورهای برتر اروپایی به تحصیل بپردازند و به ناچار ترکیه را برای تحصیل انتخاب می نمایند. اما این تصور کاملا اشتباه بوده و منبع درستی ندارد زیرا افراد در خیلی از موارد می توانند با کمترین هزینه در کشورهای برتر اروپایی نیز تحصیل نمایند .

کشور ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه دارای مساحتی حدود ۷۸۳٬۵۶۲ کیلومتر مربع و جمعیت تقریبی 80 میلیون نفر یک کشور اوراسیایی است که زبان رسمی آن ترکی و واحد پول آن لیر می باشد. اما اعزام دانشجو به ترکیه از منظر دیگری مانند نظام قضایی و حقوقی و امنیتی و دادگاه ها و تنش ها و ثبات اقتصادی نیز باید بررسی گردد، زیرا این نکته در خصوص انتخاب یک کشور برای مهاجرت همواره باید مدنظر قرار گیرد. مهاجرت به کشوری دیگر امر ساده ای نیست و باید شرایط زندگی در کشور مقصد را بررسی کرده و هوشمندانه تصمیم گرفت. ثبات اقتصادی برای انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت دارای اهمیت می باشد. متاسفانه کشور ترکیه در سال های اخیر گریبان گیر مشکلات اقتصادی بوده است و حال حاضر قمیت ارز در کشور ترکیه بالا رفته است. اما افراد باید در خصوص هذف خود آگاه باشند، اینکه آیا بعد از  تحصیل در ترکیه قصد برگشت به ایران را دارند و یا فقط از این کشور به عنوان یک پل عبور برای کشورهای اروپایی استفاده می کنند.

اعزام دانش آموزان به مدارس ترکیه

اعزام دانش آموزان به مدارس ترکیه و تحصیل در مدارس ترکیه در سه دوره پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه ارائه می گردد. دوره های پیش دبستانی دقیقا همانند ایران است و به صورت اختیاری تا سن 6 سالگی ارائه می شوند. تحصیل از مقطع ابتدایی به بعد در ترکیه اجباری می شود و دانش آموزان تا 8 سال در مقطع ابتدایی تحصیل می نمایند. همچنین تحصیل در مقطع متوسطه و دبیرستان تا سن 18 سالگی بصورت اجباری به طول می انجامد. لازم به ذکر است که تحصیل در مدارس دولتی ترکیه هم در مقطع ابتدایی و هم در مقطع دبیرستان برای دانش آموزان تبعه ترکیه و دانش آموزان خارجی رایگان می باشد. زبان تحصیل در این مقاطع زبان ترکی است اما دانش آموزان یک زبان خارجی دیگر نیز آموزش می بینند. بعضی از مدارس خصوصی در کشور ترکیه هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ترکی دروس را ارائه می کنند. نکته مهم در خصوص تحصیل دانش آموزان در مدارس ترکیه این است که قبل از ورود به مدارس باید آزمونی را بدهند و پس از قبولی در آزمون و اثبات توان علمی آن ها می توانند در مدارس ترکیه تحصیل نمایند. دانش آموزان پس از پایان مقطع تحصیلی دبیرستان باید در یک آزمون جامع شرکت کنند و پس از قبولی در این آزمون وارد دانشگاه می شوند. البته لازم به ذکر است که نمرات دانش آموزان در این آزمون جامع در انتخاب رشته تحصیلی آن ها در دانشگاه های ترکیه بسیار تاثیرگذار می باشد.

اعزام دانشجو به ترکیه در مقطع کارشناسی

اعزام دانشجو به ترکیه در مقطع کارشناسی امکان پذیر می باشد. تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه در بیشتر رشته ها حدود 4 سال طول می کشد، اما برای برخی از رشته ها ممکن است 6 سال به طول انجامد. دانشگاه های معروف ترکیه مانند استانبول، آنکارا و ازمیر رشته های زیر را ارائه می نمایند.

رشته هایی همچون : اقتصاد، مهندسی کامپیوتر، روانشناسی، مدیریت مسافرت، مهندسی صنایع، روابط بین الملل، طراحی گرافیک، روابط عمومی و تبلیغات، زبان و ادبیات، موسیقی، مدیریت بین المللی تدارکات، طراحی صنعتی، معماری، ریاضیات، سینما و تلویزیون و کسب و کار اداره .

هزینه های تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های دولتی ترکیه برای افرادی که تبعه ترکیه باشند حدود 80 تا 250 دلار و برای دانشجویان خارجی حدود 240 تا 250 دلار خواهد بود. لازم به ذکر است که هزینه های تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های خصوصی برای دانشجویان خارجی بین 8,000 دلار تا 25,000 دلار می باشد.

اعزام دانشجو به ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

ورود به دانشگاه های ترکیه در مقطع فوق لیسانس نیازی به آزمون جامع و سراسری ندارد و به این صورت است که هر دانشگاه آزمون مربوط به خود را دارد و افراد در سال 2 بار می توانند در آزمون های دانشگاه ها شرکت کنند. در واقع دانشگاه های کشور ترکیه در هر سال 2 بار در رشته های مورد نیاز آزمون برگزار می کنند و برای هر رشته ایی ظرفیت را اعلام می کنند.

هزینه های تحصیل در دانشگاه های ترکی زبان در مقطع فوق لیسانس برای اتباع کشور ترکیه حدود 80 تا 250 دلار و برای اتباع خارجی حدود 240 دلار الی 750 دلار می باشد. همچنین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های انگلیسی زبان برای اتباع ترکی از 150 دلار تا 500 و برای اتباع خارجی 450 تا 1,500 دلار می باشد. دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد هفته ای 20 ساعت اجازه کار پاره وقت دانشجویی را دارند. افرادی که به زبان ترکی مسلط باشند می توانند راحت تر کار مناسب را پیدا کنند. افراد باید در این دوره تحصیلی حدود 20 الی 30 واحد درسی بگذرانند و سپس بر روی موضوعات علمی و موضوع پایان نامه خود کار تحقیقی انجام دهند.

تحصیل در ترکیه
اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه
تحصیل دکترا در ترکیه

اعزام دانشجو به ترکیه در مقطع دکترا

دانشجویان متقاضی مقطع دکترا در دو دوره و زمان مشخص یعنی در ماه های اکتبر و ژانویه می توانند در دانشگاه های ترکیه درخواست اخذ پذیرش تحصیلی نمایند. زبان تحصیل در این مقطع انگلیسی می باشد و افراد باید مدرک زبان بالایی داشته باشند تا بتوانند در این مقطع ورود نمایند. اما اگر فاقد مدرک زبان باشند می توانند در دوره های زبان انگلیسی در ترکیه ثبت نام کنند و در کالج های زبان انگلیسی به این مدرک زبان دست پیدا کنند .

از جمله دانشگاه های محبوب ترکیه در مقطع دکترا دانشگاه Campbell Bahcesehir می باشد. متقاضیان تحصیل در ترکیه می توانند در صورت درخواست تحصیلی Ph.D در دانشگاه Campbell Bahcesehir در استانبول و در وب سایت رسمی درخواست پذیرش دهند. البته افراد باید از طرف یک سوپروایزر (استاد راهنما) مورد قبول واقع شده باشند.

هزینه کل تحصیل دکترا در ترکیه  40،000 دلار است. این دوره 4 ساله می باشد که 2 سال تحصیل و 2 تحقیق و کار بر روی پایان نامه است.

اعزام دانشجو به ترکیه و بورسیه تحصیلی

در اعزام دانشجو به ترکیه همیشه شرایط اخذ بورسیه هم برای افراد مورد سوال بوده است. کشور ترکیه هر ساله بورسیه های تحصیلی مختلفی را ارائه می نماید. این بورسیه ها هم در مقطع لیسانس و هم در مقطع فوق لیسانس و هم در مقطع دکترا ارائه می گردد. افراد به دو صورت می توانند درخواست بورسیه تحصیلی نمایند، یا از طریق ثبت نام در سایت دانشگاه ها و یا از طریق مصاحبه حضوری یا اینترنتی. نمراتی که افراد باید در مقاطع تحصیلی مختلف جهت اخذ بورسیه تحصیلی داشته باشند به شرح زیر می باشد.

  • مقطع لیسانس: کسب نمره 14 از 20 نمره و یا کسب نمره 70 از 100 نمره
  • مقطع فوق لیسانس: کسب نمره 15 از 20 نمره و یا کسب نمره 75 از 100 نمره
  • مقطع دکترا: در این مقطع نیز افراد باید همانند مقطع فوق لیسانس نمره 15 از 20 و یا نمره 75 از 100 را کسب کرده باشند.

اعزام دانشجو به ترکیه و دانشگاه های برتر ترکیه

در کشور ترکیه 183 دانشگاه و آکادمی وجود دارد که حدود 109 دانشگاه دولتی و 65 دانشگاه خصوصی و 6 موسسه آموزشی می باشد. همچنین دانشگاه های ترکیه بر اصول نظام بولونیا استوار بوده و از برنامه های تحصیلی دانشگا های اروپایی تبعیت می کنند. همچنین عموم دانشگاه های ترکیه با تبادل دانشجویان در دانشگاه های دیگر به صورت بین المللی موافق هستند و طرفدار برنامه اراسموس می باشند. در خصوص اعتبار و رنکینگ دانشگاههای ترکیه می توان گفت که حدود 10 دانشگاه در ترکیه دارای رتبه برتر در سطح جهان هستند که این دانشگاهها در شهرهای بزرگ ترکیه مانند آنکارا و استانبول و مابقی در ازمیر و و آناتولی قرار دارند. در جدول زیر تعدادی از دانشگاه های برتر کشور ترکیه با آخرین رتبه بندی آن ها تا سال 2018 بیان شده است.

 

    دانشگاه آخرین رتبه جهانی
دانشگاه بلکینت 401-500
دانشگاه فنی خاوریانه 471-480
دانشگاه فنی استانبول 651-700
دانشگاه استانبول 401-500
دانشگاه صابانچی 351-400
دانشگاه بوگزیسی 471-480
دانشگاه کوش 301-350
دانشگاه آتلیم 451-500

همچنین در خصوص دانشگاه های دولتی ترکیه می توان بیان نمود که هزینه تحصیل در این دانشگاه ها بین 500 تا 2,000 دلار در سال است و هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی بسته به رشته های تحصیل و نوع دانشگاه ها از  4,000 دلار تا 8,000 دلار و هزینه تحصیل در رشته های پزشکی در دانشگاه های خصوصی از 15,000 دلار  تا 25,000 دلار در سال متغیر است. البته هزینه دوره های زبان انگلیسی حدود 600 تا 1,500 دلار برای یک سال می باشد و هزینه دوره های زبان ترکی از 240 تا 750 دلار می تواند باشد.

اعزام دانشجو به ترکیه و مدارک لازم برای پذیرش

در بحث اعزام دانشجو به ترکیه مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی از نکات بسیار مهم می باشد. دانشجویان برای ثبت نام در دانشگاه های ترکیه باید مدارک خاصی را ارائه نمایند. دانشجویان پس از اینکه رشته تحصیلی خود و نوع دانشگاه خود را جهت تحصیل در ترکیه انتخاب نمودند باید به جمع آوری مدارک مورد نیاز بپردازند. این مدارک لازم در بعضی از دانشگاه ها به صورت عمومی و یکسان می باشد و در بعضی از دانشگاه ها بصورت خاص تری باید مدارک لازم گردآوری شود. به مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های ترکیه در زیر اشاره می نماییم.

  • مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی

    • ارائه فرم درخواست پذیرش تحصیلی و ترجمه شده آن
    • ارائه مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی و ترجمه شده آن
    • ارائه ریز نمرات دوره دبیرستان و دیپلم و پیش‌دانشگاهی و ترجمه آن ها
    • ارائه مدرک زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل)
    • ارائه انگیزه نامه تحصیلی و ترجمه آن
    • ارائه رسید اپلیکیشن فی و هزینه ثبت نام دانشگاه
  • مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا

    برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا علاوه بر مدارک فوق افراد باید مدارک ذیل را نیز ارائه نمایند:

    • ترجمه و ارائه مدرک کارشناسی برای متقاضیان اخذ پذیرش کارشناسی ارشد و ترجمه و ارائه مدرک کارشناسی ارشد برای متقاضیان اخذ پذیرش دکترا
    • ترجمه و ارائه توصیه‌نامه استاد
    • ارائه نمره GRE برای مهندسان
    • ارائه مدرک زبان تافل
    • انجام یک مصاحبه آنلاین یا حضوری

متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس و فوق لیسانس جدا از اینکه مدارک لازمه را باید ارائه نمایند باید به سایت دانشگاه خود مراجعه کرده و مدارک را طبق خواست دانشگاه ها بهصورت اسکن شده ایمیل کنند. این مدارک باید تا تاریخ اول اوت ارسال گردند.

اعزام دانشجو به ترکیه و شرایط ویزای دانشجویی

برای اعزام دانشجو به ترکیه و تحصیل در این کشور افراد باید ویزای تحصیلی را درخواست نمایند. پروسه و مراحل اخذ ویزای تحصیلی کشور ترکیه سخت و دشوار و چندان پیچیده نیست. در واقع افراد پس از آنکه در دانشگاه های ترکیه ثبت نام کردند و نامه پذیرش را دریافت نمودند می توانند به سفارت ترکیه مراجعه نموده و فرم درخواست ویزا را به همراه نامه پذیرش ارائه دهند و درخواست ویزای تحصیلی نمایند. این ویزا به طور معمول در کمتر از دو ماه پس از درخواست صادر می شود. مدارک مورد نیاز ویزای دانشجویی کشور ترکیه به شرح زیر می باشد.

  • ارائه یک پاسپورت معتبر و فتوکپی پاسپورت
  • ارائه نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ترکیه
  • ارائه درخواست ویزای تحصیلی
  • 4 قطعه عکس رنگی
  • ارائه تمکن مالی و اثبات حساب بانکی جهت اثبات توانایی در پرداخت هزینه ها
  • ارائه یک بیمه نامه معتبر

در خصوص اعزام دانشجو به ترکیه لازم به ذکر است که افراد برای درخواست اقامت در هنگام ورود به ترکیه می توانند تا 10 روز پس از ورود به کشور ترکیه اقدام نمایند.

تحصیل پزشکی در ترکیه
تحصیل داروسازی در ترکیه
تحصیل دندان پزشکی در ترکیه

اعزام دانشجو به ترکیه و زمان اعزام دانشجو به ترکیه

اعزام دانشجو به ترکیه در زمان های خاصی انجام می گیرد. نظام آموزشی کشور ترکیه شبیه به دانشگاه های ایران و به صورت ترمی _ واحدی می باشد و شروع ترم های تحصیلی در سه دوره پاییز، بهار و تابستان به شرح زیر می باشد.

  • ترم پاییز: از اکتبر تا آخر ژانویه می باشد
  • ترم بهار: از ماه فوریه تا ماه ژوئن می باشد
  • ترم تابستان: از ماه جولای تا ماه آگوست خواهد بود

و اعزام دانشجو به ترکیه باید از 2 ماه قبل از شروع ترم های تحصیلی انجام گیرد. بر همین اساس با توجه به اینکه ترم های تحصیلی در ترکیه در سه دوره استارت می خورد بنابراین افراد می توانند در هر ماهی از سال برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه اقدام نمایند. در این  بخش از این مقاله که توسط موسسه ویژن تهیه شده است، به زمان اعزام دانشجو به ترکیه می پردازیم. در خصوص اعزام دانشجو به ترکیه لازم به ذکر است که افراد در رشته های مختلفی در دانشگاه های این کشور می توانند پذیرش تحصیلی درخواست نمایند. که البته بیشترین تقاضای افراد در رشته های پزشکی و در دوره های زبان انگلیسی، آلمانی و یا ترکی می باشد.

تعطیلات در کشور ترکیه برای دانشجویان هم در تابستان می باشد و هم در زمستان البته این تعطیلات به مدت دو هفته بین ماه های ژانویه تا فوریه می باشد.

اعزام دانشجو به ترکیه و هزینه های زندگی دانشجویی

در اعزام دانشجو به ترکیه بحث هزینه های زندگی دانشجویان خیلی مهم و مورد سوال می باشد. در این خصوص می توان گفت که هزینه های زندگی همانند هزینه های تحصیل نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان می باشد و به دلیل همین هزینه های پایین است که متقاضیان زیادی دارد. این هزینه های زندگی در ترکیه حدود 400 الی 500 دلار در ماه می باشد که شامل تمام هزینه های دانشجویا ن از جمله هزینه های خوراک، پوشاک، رفت و آمد، اجاره مسکن و هزینه اینترنت می باشد.

  • هزینه های عمومی در هر ترم

    مسکن:         1,500 – 2,000 دلار (شامل هزینه خوابگاه و اتاق)
    غذا:             1,100دلار
    حمل و نقل:   300 دلار
    کتاب:           150 دلار

اعزام دانشجو به ترکیه و سخن پایانی

اعزام دانشجو به ترکیه را در این مقاله مورد تحلیل علمی قرار دادیم. اما می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که اگرچه تحصیل در ترکیه هزینه های پایینی دارد اما چندان مسیر مناسبی برای تحصیل نمی باشد زیرا تحصیل در خیلی از دانشگاه های آن به زبان ترکی می باشد و زبان ترکی نیز یک زبان ساده برای یادگیری نخواهد بود و طبیعتا دانشجویان ایرانی با زبان ترکی آشنایی ندارند و افرادی که بخواهند با اعزام دانشجو به ترکیه این زبان را یاد بگیرند باید متقبل هزینه های بالا و صرف زمان زیادی شوند . مهم تر از همه بسیاری از دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران و حتی در بیشتر موارد مورد تایید کشورهای اروپایی نیز نمی باشد و تنها اندکی از دانشگاه های ترکیه در ایران مورد تایید می باشند.
بنابراین در بحث اعزام دانشجو به ترکیه توصیه می شود که اگر قصد تحصیل در رشته های مختلف از جمله رشته های پزشکی و دندانپزشکی را دارید می توانید برای کشورهای اروپایی که دارای دانشگاه هایی با رنکینگ بالا در سطح جهان هستند و زبان تحصیل آن ها انگلیسی می باشد و دارای جایگاه والایی هستند و هزینه های تحصیل در آن ها نیز ارزان می باشد مانند کشور جمهوری چک و دانشگاه های برتر آن همچون دانشگاه چالز اقدام نمایید. چرا که دانشجویان ایرانی شایسته این هستند در بهترین دانشگاه های دنیا ادامه تحصیل نمایند و وزن علمی ایران را بالا ببرند. موسسه ویژن همواره آماده ارائه خدمات در زمینه اعزام دانشجو به ترکیه و سایر کشورهای برتر دنیا می باشد، شما می توانید با دفاتر ما تماس گرفته و از مشاوره  تلفنی بهره مند گردید. همچنین می توانید سوالات خود را در خصوص اعزام دانشجو به ترکیه ، در بخش دیدگاه های همین مقاله عنوان کرده و پاسخ خود را در اسرع وقت دریابید.

    fa_IRفارسی
    en_USEnglish fa_IRفارسی

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

    آدرس:

    گیلان - رشت

    شماره تماس:

    001234656789

    ایمیل:

    info@company.com

    سبد خرید