اعزام دانشجو به نروژ

در سال های اخیر، موضوع اعزام دانشجو به نروژ و تحصیل در این کشور اروپایی، به دلایل مختلف مورد توجه بسیاری از متقاضیان ایرانی قرار گرفته است. با تحصیل در این کشور، افراد می توانند به راحتی اقامت نروژ و در ادامه تابعیت این کشور زیبا را بدست آورند. امکان تحصیل رایگان در نروژ، امکان تحصیل دوره های دانشگاهی به زبان انگلیسی، استاندارد بالای زندگی نروژی، مجوز کار ضمن تحصیل در نروژ و غیره تحصیل در این کشور را برای دانشجویان خارجی جذاب می سازد.

شروط صدور ویزای تحصیلی نروژ چیست؟
هزینه زندگی دانشجویی در نروژ چقدر است؟
مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی نروژ در سال 2020 کدامند؟
اعزام دانشجو به نروژ در 3 مقطع لیسانس (3 سال)، فوق لیسانس (2 سال) و دکتری (3 سال) انجام می شود که در ادامه مقاله به توضیح جزییات در این باره پرداخته می شود. پروسه اعزام دانشجو به نروژ شامل درخواست پذیرش تحصیلی و نیز اخذ ویزای تحصیلی نروژ است. موسسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در همین راستا، برای متقاضیان عزیز، این مقاله را تهیه کرده است.

درباره کشور نروژ
نروژ به خاطر زیبایی طبیعی اش در دنیا معروف است. نروژ همچنین دارای تاریخ و فرهنگ غنی با مردمان خونگرم و مهربان می باشد. این کشور زیبا جزو 3 کشور اسکاندیناویایی می باشد که جمعیتی بالغ بر 5 میلیون نفر دارد. بر اساس گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحده، نروژ به عنوان یکی از بهترین کشورها برای زندگی در دنیا رتبه بندی می شود. پایه و اساس این رتبه بندی مبتنی بر میانگین سطوح تحصیل و درآمد در ترکیب با امید به زندگی است. یکی از کشورهای با پایین ترین نرخ جرم در دنیا، نروژ می باشد. نروژ همچنین دارای یکی از بهترین سیستم های رفاهی در دنیاست که تضمین می کند که از افراد بیکار یا ناتوان از انجام کار پشتیبانی می شود به طوری که آنها بتوانند یک زندگی شرافتمندانه داشته باشند.

دلایل اعزام دانشجو به نروژ

سیستم آموزشی در نروژ معمولا دولتی است، تا بدین طریق تضمین شود که دسترسی به آموزش برای همگان برابر است. این بدان مفهوم است که اکثر موسسات آموزشی این کشور هیچ شهریه ای از دانشجویان اخذ نمی کنند و تحصیل در نروژ رایگان است. کیفیت بالای دانشگاه ها و کالج های نروژی باعث شده است که بسیاری از دانشجویان خارجی تحصیل در نروژ را انتخاب کنند. نروژ دارای دو دانشگاه است که بین 200 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند، این دانشگاه ها عبارتند از دانشگاه های اوسلو و برگن.

در زمینه اکثر تحصیلات حرفه ای (مثلا حقوق، پزشکی، روانشناسی) دانشگاه اوسلو جزو بهترین دانشگاه نروژ محسوب می شود. اما در برخی موضوعات خاص مثل علوم کامپیوتری و کدنگاری، دانشگاه برگن سرآمد است. دانشجویان در کنار تحصیلاتشان، حق انجام کار 20 ساعت در هفته را دارند. در حقیقت، دانشجویان خارجی می توانند با انجام کار پاره وقت از عهده مخارج زندگیشان برآیند. همچنین این امر به سابقه کار متقاضی کمک می نماید.

  • هزینه زندگی در نروژ نسبتا بالاست اما درآمد در این کشور هم بالاست.
  • هزینه زندگی در سال 2020 به طور متوسط ماهیانه 2375€ (یورو) می باشد.
  • کشور نروژ جزو برترین کشورهای دنیا از نظر استانداردهای جهانی است.

ادامه تحصیل در نروژ

هم اکنون،کشور نروژ دارای 8 کالج دانشگاهی،9 دانشگاه و 5 کالج علمی می باشد که به دولت نروژ تعلق دارد. ادامه تحصیل در نروژ در دانشگاه های رایگان این کشور هدف بسیاری است. نروژ همچنین دارای یک تعداد موسسات آموزش عالی خصوصی است که از فاند دولتی برخوردار هستند. نروژ تبعیت از اهداف سیستم بلونیای آموزش عالی اروپایی را از سال 2003 آغاز کرده است. جزء محوری این سیستم اجرای سیستم آکادمیک 3+2+3 در نروژ با مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد.

اعزام دانشجو به نروژ در مقاطع مختلف تحصیلی

دوره های لیسانس معمولا 3 سال طول می کشد و شامل طیف گسترده ای از رشته ها و گرایشات است. روشهای تدریس شامل تدریس کلاسی سنتی، سمینارها و کار پروژه ای، کار آزمایشگاهی، سفرهای میدانی و… می باشد. دانشجویان لیسانس در آخر دوره پس از شرکت در آزمون های پایان دوره با نمرات A-F ارزیابی می شوند. برای ورود به مقطع لیسانس در نروژ، ارایه گواهی پایان دوره متوسطه یا همان دیپلم الزامی است. تحصیل فوق لیسانس در نروژ، گزینه معروف و پرطرفدار دانشجویان خارجی به حساب می آید. مدت تحصیل دوره فوق لیسانس 2 ساله است و شیوه تدریس به صورت تدریس کلاسی، سمینار و تحقیق می باشد.

تحصیل در دوره های فوق لیسانس معمولا به زبان انگلیسی می باشد و این یک امتیاز برای دانشجویان خارجی به شمار می رود. مجموعا، کل دوره ارشد در نروژ شامل 120 واحد است و برای اتمام دوره نیز ارائه پایان نامه الزامی است. دوره های دکتری در نروژ 3 سال طول می کشد و شامل ارائه اجباری رساله PhD می باشد اما برخی از دانشجویان دکتری به مدت 4 سال از برنامه دکترای ساختارمند، با هدف انجام فعالیت های توسعه حرفه ای پیروی می کنند. دانشجویان دکتری برای دفاع از رساله شان، با یک استاد راهنما و 3 استاد داور که یکی از آنها خارج از نروژ است، سروکار دارند.

بهترین دانشگاه های نروژ

نروژ کشوری کوچک در شبه جزیره اسکاندیناوی است که تنها حدود 6 میلیون نفر جمعیت دارد. منتهی در عین کوچک بودن یکی از مرفه ترین کشورهای دنیا محسوب می شود که اخذ اقامت آن آرزوی افراد بسیاری است. دانشجویان بین المللی ای که قصد دارند پس از تحصیل همچنان اقامت نروژ را داشته باشند 2 راه پیش رو دارند:

  1. ازدواج با شهروند نروژی
  2. یافتن شغل در نروژ و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری

برای پیدا کردن کار در نروژ نیز بهتر است فرد تجربه تحصیل در بهترین دانشگاه های این کشور را در رزومه خود داشته باشد. برخی از دانشگاه های برتر نروژ که فارغ التحصیل شدن از آن امتیاز بزرگی به شمار می آید عبارت هستند از:

ردیف بهترین دانشگاه های نروژ THE Ranking 2020 Shanghai Jiao Tong University Ranking 2020 QS Ranking 2020 U.S. News Ranking 2020
1 University of Oslo 131 59 119 91
2 University of Bergen 201 301 163 164
3 Norwegian University of Science and Technology 401 101 359 283
4 UIT the Arctic University of Norway 401 601 389 433
5 Norwegian University of Life Sciences 501 601 630

کار ضمن تحصیل در نروژ

اگرچه نظام تحصیلی نروژ در سال 2020 همچنان رایگان است اما باید توجه داشت که به لحاظ هزینه های زندگی٬ نروژ یکی از گران قیمت ترین کشورهای دنیا می باشد. به همین دلیل است که غالبا دانشجویان ترجیح می دهند حین تحصیل مشغول به کار نیز باشند. البته باید توجه داشت که با توجه به مقطع تحصیلی٬ تعداد ساعاتی که هر دانشجو اجازه دارد طی هفته کار کند متفاوت است.

مقطع تحصیلی تعداد ساعات مجاز کار در هفته
کارشناسی 10 ساعت
کارشناسی ارشد 20 ساعت
دکتری 30 ساعت

همچنین باید توجه داشت که متقاضیان کار حین تحصیل با دو نوع شغل مواجه خواهند بود: یکی کار در محیط دانشگاه و دیگری کار خارج از دانشگاه. منتهی لازم به ذکر است که هر کدام قوانین خاص خود را دارند.

نوع شغل توضیحات
داخل محیط دانشگاه نیاز به اخذ مجوز ندارد
خارج از محیط دانشگاه نیاز به اخذ مجوز دارد

شرایط اعزام دانشجو به نروژ در سال 2020

اعزام دانشجو به نروژ، طی مراحلی با درخواست پذیرش تحصیلی و اخذ اقامت تحصیلی این کشور انجام می شود. درخواستها برای دوره های لیسانس در سال 2020 از طریق سرویس پذیرش دانشگاه ها و کالج های نروژی (NUCAS) انجام میشود. اما برای مقاطع تحصیلات تکمیلی، درخواست ها مستقیما به دانشگاه ارایه می گردد، تا فرم درخواست ها به همراه مدارک بررسی شده و در صورت تایید صلاحیت و احتمالا شرکت در آزمون ورودی، پذیرش نهایی اعلام می شود. در مرحله نهایی پذیرش هم، برای دانشجویان نامه پذیرش Latter of Acceptance از طرف دانشگاه صادر می شود. همچنین بایست به خاطر سپرد که مهلت اخذ درخواست پذیرش در دانشگاه های نروژ، ماه های 1دسامبر- 15 مارس می باشد.

پذیرش تحصیلی در کشور نروژ

فرایند پذیرش تحصیلی در نروژ بین دانشگاه ها و کالج های مختلف متفاوت است:

  • انتخاب صحیح مقطع تحصیلی
  • انتخاب درست دانشگاه نروژی
  • تکمیل فرم درخواست
  • آماده سازی مدارک همراه

مدارک ارائه شده جهت پذیرش دانشگاهی شامل مدارک دیپلم (12 ساله) برای مقطع لیسانس، مدرک تاییدیه لیسانس (3 ساله) برای مقطع فوق لیسانس، و مدرک فوق لیسانس (2 ساله) برای پذیرش مقطع دکترا بعلاوه مدرک زبان انگلیسی می باشد. جهت پذیرش در دانشگاه های نروژ، گواهی مهارت زبان انگلیسی در یکی از آزمون های TOEFL، IELTS، C1 Advanced و Pearson PTE الزامی است.

اخذ ویزاهای اقامت و اعزام دانشجو به نروژ

در مرحله نهایی از اعزام دانشجو به نروژ، پس از دریافت پذیرش از دانشگاه، باید ویزای تحصیلی اخذ شود. در سالهای اخیر شانس ویزای تحصیلی نروژ به بیشترین حد خود و به 80% موفقیت رسیده است. ویزاهای اقامت معمولا 90 روزه هستند، در حالی که دانشجویانی که قصد اقامت به مدت بیش از 3 ماه دارند، لازم است، روادید اقامت دانشجویی اخذ کنند.

فهرست مدارک زیر برای اخذ روادید اقامت دانشجویی الزامی است:

  • فرم درخواست برای اقامت دانشجویی به همراه 1 قطعه عکس پاسپورت
  • کپی از پاسپورت
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • برنامه تحصیلی
  • اسناد مربوط به منزل

یکی از ویزاهای لازم جهت اعزام دانشجو به نروژ، ویزای تحصیلی نروژ می باشد.

اخذ ویزای تحصیلی نروژ، پس از پذیرش نهایی در دانشگاه های این کشور الزامی است. دانشجویان خارجی برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ به مدارک زیر نیاز دارند:

  • پاسپورت معتبر به علاوه کپی از صفحه اطلاعات
  • فرم درخواست ویزای نروژ
  • دو قطعه عکس 2*2 جدید از نوع پاسپورتی و رنگی
  • نامه پذیرش دانشگاه نروژی
  • مدرک اقامت
  • مدرک اثبات فاند کافی

مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل

تحصیل در نروژ، با توجه به امتیازات بیان شده می تواند به عنوان یک فرصت عالی تلقی شود. البته اگرچه تحصیل در نروژ رایگان است اما در سال 2020 نروژ سومین کشور گران در دنیا شناخته شده است. هزینه زندگی در نروژ به طور متوسط ماهیانه 2375€ (یورو) می باشد که با توجه به سطح درآمد مردم نروژ رقم معقولی است. اما برای دانشجویان که تنها می توانند کار نیمه وقت داشته باشند رقم فوق العاده سنگینی است که پیش از انتخاب این کشور باید تمکن مالی لازم برای تامین آن را داشته باشند. علاقه مندان به تحصیل در نروژ در سال 2020 می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط خود با موسسه کاریابی بین المللی ویژن تماس حاصل فرمایند.

 

    fa_IRفارسی
    en_USEnglish fa_IRفارسی

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

    آدرس:

    گیلان - رشت

    شماره تماس:

    001234656789

    ایمیل:

    info@company.com

    سبد خرید