تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه و بررسی شرایط آن

شرایط تحصیل در روسیه

روسیه بزرگترین کشور در جهان از نظر وسعت است و در حدود ۱۲۰ گروه قومی در این کشور وجود دارد که بیش از یک صد زبان صحبت می کنند. و از لحاظ جمعیت نیز روسیه یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان به حساب می آید. کشور روسیه از نظر طبیعی دارای تنوع بسیار زیادی بوده و اکوسیستم های گوناگونی را در خود جای داده است و گونه های نادر جانوری بسیاری از جمله خرس های سفید و سیاه آسیایی، پلنگ برفی، خرس های قطبی و پستانداران گوناگونی مانند خرگوش ها در این ناحیه زندگی می کنند. به طور کلی کشور روسیه دارای جاذبه های طبیعی، فرهنگی و توریستی بسیاری برای دانشجویان مقیم این کشور می باشد. تحصیل در روسیه به معنای تحصیل در زادگاه برخی از پرکارترین هنرمندان و نویسندگان در سراسر جهان است.
گذشته از فرهنگ متنوع این کشور، تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه با این واقعیت که این کشور دارای 26 سایت میراث جهانی یونسکو است که باعث جذابیت بیشتر برای دانشجویان می شود. در تصویر زیر می توانید اطلاعات بیشتری درباره کشور روسیه به دست آوردید:

روسیه تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه

در روسیه متداول است که دانشگاه ها سفرهای دانشجویی را به نقاط دیدنی مانند میدان سرخ ، کرملین و کوه های طلایی آلتای و دیگر مکان های دیدنی ترتیب دهند و این امر روسیه را به مقصد مناسبی برای کاوش دانشجویان تبدیل می کند. به علاوه، تحصیلات عالی در روسیه به ویژه به خاطر دستاورد های خود در تحقیقات علمی از شهرت جهانی برخوردار است و از این رو همه ساله دانشجیان بین المللی بسیاری این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می کنند.

تحصیل و اعزام دانشجو به مدارس روسیه

به طور کلی آموزش عمومی در روسیه شامل سه مرحله است: آموزش ابتدایی که به مدت چهار سال ادامه دارد. آموزش دوره مقدماتی عمومی که به مدت پنج سال و آموزش متوسطه که دو تا سه سال به طول می انجامد. روزهای مدرسه به طور معمول از ساعت 8 صبح آغاز می شود و بعد از ظهر ساعت 1 یا 2 به پایان می رسد. دانش آموزان به طور کلی 5 روز در هفته در کلاس شرکت می کنند، اگرچه برخی از مدارس روزهای شنبه به مطالعه اضافی نیاز دارند. موضوعاتی که در مدارس روسیه مورد مطالعه قرار می گیرند عبارتند از: زبان روسی، زبان خارجی، ریاضیات، علوم اجتماعی (از جمله تاریخ و جغرافیا)، علوم طبیعی، علوم رایانه، صنایع دستی (به صورت جداگانه برای دختران و پسران تدریس می شود)، تربیت بدنی، هنر و موسیقی. از بین مدارس بین المللی روسیه می توان به مدرسه بین المللی مسکو، مدرسه بین المللی بریتانیا و مدرسه بین المللی فرانسه اشاره کرد. موسسه کاریابی بین المللی ویژن با بهره گیری از دانش و تجارب وکلای متخصص شما عزیزان را در مسیر تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه یاری می نماید.

شرایط تحصیل در روسیه با مدرک دیپلم

افرادی که تحصیلات دوره متوسطه عمومی یا حرفه ای روسی را گذرانده اند می توانند برای تحصیل در دوره لیسانس ثبت نام نمایند. دوره کارشناسی عموماً 4 سال به طول انجامد. بسیاری از دانشگاه های روسی برای کمک به دانشجویان مهارت های لازم برای تحصیل به زبان روسی دوره های زبان را ارائه می دهند. با این حال در صورتی که متقاضیان ترجیح دهند زبان انگلیسی به عنوان زبان آموزش باشد، طیف وسیعی از برنامه های آموزش انگلیسی نیز برای آن ها وجود دارد که عمدتاً نیاز به ارایه آیلتس 6 می باشند، اما بیشتر دوره هایی که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شوند در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارند. تحصیل در دوره لیسانس تقریباً 220-240 هزار روبل (3،385-3،690 دلار) در هر سال هزینه دارد. حداقل هزینه 121.000 روبل (1860 دلار) در سال و حداکثر   770.000 روبل (11.846 دلار) در سال است.

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه در مقطع کارشناسی ارشد

نظام آموزش عالی روسیه از رتبه بالایی در سطح جهانی برخوردار بوده و کیفیت تحصیل در دانشگاه های این کشور بسیار قابل توجه است . در روسیه نیز مانند دیگر کشورها فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی قادر خواهند بود برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد اقدام نمایند. این دوره 2 ساله است شامل آموزش دانشجویان برای کارهای تحقیقاتی می شود. سپس دانشجویان پس از مرحله دفاع از پایان نامه خود مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت می نمایند. همچنین لازم به ذکر است که تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در روسیه به هر دو زبان روسی و انگلیسی امکان پذیر است و دانشجویان با داشتن مدرک آیلتس با نمره 6 به بالا قادر به تحصیل در دوره کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی می باشند. شهریه کارشناسی ارشد حدود 13.000 روبل در سال در دانشگاه های دولتی هزینه دارد، اما می تواند در دانشگاه های خصوصی به 1.4 میلیون روبل برسد. فرصت های بودجه برای دانشجویان بین المللی نیز وجود دارد.

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه در مقطع دکتری

کشور روسیه به واسطه امکانات موجود در خود فرصت های تحقیقاتی بی حد و حصری را برای دانشجویان دکترا فراهم می کند. روسیه به عنوان زادگاه رمان نویسان افسانه ای مانند تولستوی و داستایوفسکی، و همچنین دانشمندان مشهور ایوان پاولوف و میخائیل لومونوسف (که نامش روی دانشگاه دولتی مسکو لومونوسف گذاشته شده است) و دارای میراث علمی برجسته ای برای دانشجویان دکترا است. متقاضیان تحصیل در دوره دکتری در روسیه مستلزم داشتن رزومه علمی پژوهشی قوی و نمره زبان آیلتس 6.5 به بالا هستند. به طور کلی چند دلیل برای انتخاب کشور روسیه برای تحصیل دکترا وجود دارد:
فرهنگ های متنوع، از کلانشهرهای درخشان سن پترزبورگ و مسکو گرفته تا تندرا یخ زده سیبری، قیمت مناسب و هزینه زندگی کم، وجود بورس های تحصیلی (دولت روسیه هر ساله حدود 15.000 بورس تحصیلی را به دانشجویان بین المللی اعطا می کند که هزینه شهریه، کمک هزینه نگهداری و اقامت را تأمین می کند)

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه و بورسیه تحصیلی روسیه

بورسیه های تحصیلی متفاوتی در روسیه برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. بورس های تحصیلی دولتی نوعی از این بورسیه ها هستند که با استناد به شایستگی افراد به مستعدترین دانشجویان اهدا می شود. اکثر بورسیه های تحصیلی به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اهدا می شوند و با توجه به سیستم رقابتی که برای کسب بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های روسیه وجود دارد، متقاضیان برای دریافت آن ها مستلزم ارایه رزومه علمی پژوهشی قوی هستند. از جمله این بورسیه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

EEUA International Scholarship Foundation in Russia پوشش صد درصد شهریه و هزینه خوابگاه
NRU Higher School of Economics International Master Awards in Russia پوشش پنجاه درصدی مبلغ شهریه دوره کارشناسی ارشد
Russian Scholarship Projects پوشش صد درصد هزینه شهریه

تعدادی از رشته هایی که شامل بورسیه های تحصیلی در کشور روسیه می شوند عبارتند از:

زیست شناسی علوم کامپیوتر و آی تی
ریاضیات و هوش مصنوعی مدیریت کسب و کار
سیاست و روابط بین الملل روانشناسی
فیزیک زبانشناسی و زبان های نوین
علم شیمی اقتصاد
فناوری مهندسی

هزینه تحصیل در روسیه

هزینه های تحصیل در دانشگاه های روسیه به نسبت دیگر کشور ها بسیار ارزان است و از این رو شرایط مناسبی برای دانشجویان بین المللی به منطور تحصیل در روسیه وجود دارد. شهریه های برخی از دانشگاه های روسیه به طور مختصر در جدول زیر بیان شده است:

نام دانشگاه میزان شهریه سالانه
Far Eastern Federal University (FEFU) 1000-3700 دلار
Saint Petersburg National Research University of Information Technologies, Mechanics and Optics (ITMO University) 3400-4650 دلار
Immanuel Kant Baltic Federal University (IKBFU) 730-1500 دلار
Kazan (Volga Region) Federal University (KFU) 2100-3450 دلار

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه و هزینه های زندگی در روسیه

به طور کلی هزینه زندگی در روسیه خیلی زیاد نیست و یک دانشجو به طور متوسط در سن پترزبورگ در حدود 300-400 دلار در ماه نیاز دارد که این پول شامل غذا ، هزینه حمل و نقل ، لباسشویی و سرگرمی می شود. برخی از هزینه های مورد نیاز ماهانه در کشور روسیه در جدول زیر بررسی شده است:

فهرست اقلام قیمت ها
یک وعده غذا در رستوران 600.00 روبل
12 عدد تخم مرغ 74.48 روبل     
1 کیلوگرم برنج 63.80 روبل      
یک بطری آب 31.63 روبل
یک لیتر شیر 60.10 روبل      
1کیلوگرم سیب 89.51 روبل
1 کیلوگرم پرتقال 67.24 روبل
هزینه بلیط حمل و نقل عمومی             55.00 روبل
اجاره منزل یک خوابه 62,404.93 روبل          
هزینه ماهانه باشگاه ورزشی 2,972.17 روبل
هزینه آب، برق، گاز 8,869.25 روبل
اینترنت 487.95 روبل
بلیط سینما 300.00 روبل

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه و پذیرش تحصیلی

دریافت پذیرش تحصیلی از یکی ازدانشگاه های روسیه یکی از مهمترین مراحل پروسه اقدام برای اخذ اقامت تحصیلی در این کشور است. مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه ها به طور کلی عبارتند از:

فرم درخواست به صورت پر شده

کپی پاسپورت

مدارک تحصیلی

هزینه اپلای

مدرک زبان مورد نیاز 

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه و بررسی وضعیت ویزای همراه

دانشجویان مشغول به تحصیل در روسیه می توانند برای همسر ویا فرزندان خود درخواست ویزای همراه دهند. تهیه مدارک زیر و ارایه آن ها به سفارت برای درخواست ویزای همراه لازم است:

دعوتنامه

مدارک اثبات رابطه فرد با همراه

گواهی پزشکی همراه

1 قطعه عکس

رسید پرداخت هزینه

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه و دانشگاه های برتر روسیه

دانشگاه های روسیه از سطح علمی نسبتا بالایی برخوردار هستند. این مقاله به وسیله کارشناسان موسسه حقوقی ملک پور (MIE اتریش) نوشته شده و هر نوع کپی برداری از مطالب آن بدون ذکر منبع، نادرست و غیر قانونی است. در جدول زیر 10 دانشگاه برتر روسیه از لحاظ رنکینگ کشوری و جهانی مورد بررسی قرار گرفته اند:

نام دانشگاه رتبه جهانی رتبه کشوری
Lomonosov Moscow State University 223 1
Saint-Petersburg State University 463 2
National Research University 553 3
Novosibirsk State University 575 4
Tomsk State University (TSU) 711 5
ITMO University 723 6
Peter the Great St.Petersburg Polytechnic University 742 7
National Research Nuclear University MEPI 752 8
Moscow Institute of Physics and Technology 764 9
Kazan Federal University 831 10

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه و ویزای تحصیلی روسیه

یکی ازمهمترین مراحل برای تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه اخذ ویزای تحصیلی این کشور است. به منظور انجام این مرحله متقاضیان پس از تهیه مدارک زیر از طریق سفارت روسیه برای دریافت ویزا اقدام نمایند..

پذیرش تحصیلی

پاسپورت معتبر

یک قطعه عکس 3.5 در 4.5

نامه سلامت

مدارک تحصیلی

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه و زمان تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه

همانطور که گفته شد، اقدام برای انجام پروسه تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه مستلزم داشتن یک زمان بندی مشخص می باشد و بخشی از این زمان بندی با سیستم زمان بندی دانشگاه ها مرتبط است به طوری که دانشجویان می توانند برای پذیرش ترم سپتامبر از اول ژانویه تا اول ماه جولای اقدام نمایند و در بعضی موارد می توانند برای ورود در ماه نوامبر تا اول شهریور ماه نیز متقاضی شوند. بنابراین نیاز است متقاضیان تمامی مدارک لازم جهت اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی خود را تا تاریخ های ذکر شده آماده سازند.

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه و وضعیت اقامت پس از تحصیل

به طور کلی اقامت پس از تحصیل برای دانشجویان در کشور روسیه از روش های گوناگونی همچون تحصیل مجدد در مقاطع  بالاتر، پیدا کردن کار، کارآفرینی، سرمایه گذاری و یا ازدواج با یک تبعه روس امکان پذیر است. یافتن شغل مورد نظر در کشور روسیه کار دشواری نیست و عموماً دانشجویان فارق التحصیل به راحتی در این کشور شغل مورد نظر خود را یافته و پس از آن با پرداخت چند سال مالیات قادر به درخواست اقامت دائم خواهند بود. همچنین در صورت عدم یافتن شغل مورد نظر یا عدم داشتن دعوتنامه شغلی از سوی یک کارفرما می توانند از طریق کارآفرینی و یا سرمایه گذاری در این کشور نوع ویزای خود را تغییر داده و به همان ترتیب پس از چند سال برای دریافت اقامت دائم درخواست نمایند و بعد گذشت 5 سال از اقامت، برای پاسپورت روسیه درخواست دهند. از دیگر روش ها نیز می توان به ازدواج با یک تبعه روس اشاره کرد که در آن صورت نیز متقاضی قادر به درخواست اقامت پس از تحصیل خواهد بود. این روش آسان ترین روش برای دریافت اقامت پس از تحصیل در کشور روسیه می باشد

پاسخ به سوالات متداول در زمینه تحصیل در روسیه

 آیا تحصیل رایگان در روسیه امکان پذیر است؟

دانشگاه های روسیه رایگان نیستند و دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه هستند. البته دانشجویان ممتاز می توانند از طریق بورسیه تحصیلی همه یا بخشی از هزینه ها را تامین کنند.

✅ چگونه بورسیه تحصیلی روسیه بگیریم؟

برای دریافت بورسیه تحصیلی باید توجه داشته باشید که بورسیه معمولا به دانشجویان ممتاز تعلق می گیرد. بنابراین اولین گام برای گرفتن بورسیه از روسیه ارائه یک رزومه علمی قوی است.

✅ آیا می توان از طریق تحصیل اقامت دائم روسیه را گرفت؟

 در صورتی که پس از پایان تحصیل در این کشور مشغول به کار شوید می توانید اقامت دانشجویی خود را به نوع کاری و سپس به اقامت دائم تبدیل کنید.

✅ آیا می توان از دانشگاه های روسیه به کانادا انتقالی گرفت؟

خیر. امکان پذیر نیست.

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه و سخن پایانی

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه و شرایط آن در این مقاله به رشته تحریر درآمد. از آنجا که اخذ اقامت کشور روسیه به وجود امکانات تحصیلی و رفاهی مناسب و نیز هزینه های پایین تحصیل و زندگی در این کشور مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است، بر آن شدیم پیرامون مسائل مهمی در خصوص ویزای تحصیل روسیه و تحصیل در مقاطع مختلف در این کشور مطالبی را مورد ارزیابی قرار دهیم تا راهنمای شما مخاطبان همیشگی ما باشد. چگونگی تحصیل در روسیه، لیست بهترین دانشگاه های روسیه، چگونگی اخذ اقامت پس از تحصیل در روسیه، هزینه های زندگی در روسیه و نکات مربوط به قوانین و چگونگی اقامت تحصیلی در این کشور از جمله مواردی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. امیدواریم توانسته باشیم سئوالات شما در خصوص تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه را پاسخ گفته باشیم. در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی می توانید با مشاوران مجرب ما در امر حقوق بین الملل موسسه ویژن تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان تلفنی دریافت نمایید. همچنین می توانید در قسمت انتهای مقاله، در قسمت دیدگاه (ثبت پرسش) نظرات و پرسش های خود را در باب تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه بیان نموده و پاسخ خود را در کوتاه ترین زمان ممکن دریابید.

    en_USEnglish
    fa_IRفارسی en_USEnglish

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

    آدرس:

    گیلان - رشت

    شماره تماس:

    001234656789

    ایمیل:

    info@company.com

    Cart